Mehmed
Mehmed

Preventivna medicina: promicanje i očuvanje zdravlja

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

[et_pb_section bb_built=”1″ _builder_version=”3.5.1″ module_alignment=”right”][et_pb_row _builder_version=”3.5.1″ module_alignment=”center”][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_post_title _builder_version=”3.5.1″ meta=”off” featured_image=”off” /][et_pb_divider color=”rgba(0,0,0,0.5)” height=”1px” _builder_version=”3.5.1″ /][et_pb_text _builder_version=”3.5.1″]

Najveće čovjekovo bogatstvo je Zdravlje. To najbolje prepoznaje upravo bolestan čovjek, narušenog zdravlja.

Dio medicine koja se bavi očuvanjem i promicanjem zdravlja, te sprječavanjem bolesti i invalidnosti zove se preventivna medicina. Narodna poslovica „bolje spriječiti, nego liječiti” odnosi se upravo na cilj djelovanja preventivne medicine. Ona provodi dogovorene preventivne akcije i mjere da bi postigla svoje ranije postavljene ciljeve.

Prema definiciji Svjetske zdravstvene organizacije, zdravlje je stanje potpunog fizičkog, mentalnog, duševnog i socijalnog blagostanja, a ne samo odsutnost bolesti i iznemoglosti. To je također stanje mira i sigurnosti u kojem svaki čovjek, bez razlike na rasu, vjeru, političko uvjerenje i spol, ima pravo na školovanje i rad koji mu daje mogućnost da živi harmonično, u zdravoj okolini i koji mu pruža osiguranje u slučaju bolesti, iznemoglosti i starosti. Odsutnost ovih prava, tj. kada ljudi u svom radu nemaju sigurnost i kada im prijeti nezaposlenost, koji su bez osiguranja u bolesti, iznemoglosti i starosti, koji žive u ratnim uvjetima, koji gladuju i koji nemaju osnovnih sredstava za život, takve skupine i pojedinci ustvari nisu zdravi!


Postoje tri objektivna elementa zdravlja: potpuni integritet organizma, njegova očuvana funkcionalnost, adaptabilna sposobnost, ali postoji i subjektivni doživljaj sopstvenog zdravlja. Zdravstvena kondicija svakog čovjeka je rezultat naslijeđa (genetskih) i okolnih (izvanjskih) faktora, koji su neprestano u uzajamnom djelovanju. Cilj svakog čovjeka je održanje pozitivnog ili potpunog zdravlja te njegovo unaprjeđenje, a da bi se taj cilj i ostvarivao, potrebno je aktivno sudjelovanje pojedinaca, zdravstvenih službi i u opštem smislu cijele ljudske zajednice u kojoj čovjek živi, radi i djeluje.

I da istaknemo jednu činjenicu: Dok je čovjek zdrav, najčešće zaboravlja svoje zdravlje.

Svaki čovjek može „mnogo” učiniti za sebe i svoju obitelj u svrhu održavanja i unaprjeđivanja zdravlja!
Potrebno je primjeniti zdrav način življenja – pravilno se hraniti, izbjegavati utjecaj rizičnih faktora koji ugrožavaju čovjekovo zdravlje i okolinu. Rizični faktori su nepravilna ishrana (neredovito uzimanje obroka, konzumiranje masne, slane hrane, osobito suhomesnatih proizvoda). Preventivne mjere su također higijensko-dijetetske mjere i prevencija zubnih bolesti, edukacija protiv pušenja, zloupotrebe alkohola i droga. Treba prakticirati fizičke aktivnosti (primjena fizičkog vježbanja 5 dana u sedmici po jedan sat ubrzanog hodanja, amaterske sportske aktivnosti netakmičarskog karaktera itd.) i izbjegavati sjedilački način življenja. Dobro je prakticirati i razlilčite vrste meditacije zbog prevencije stresa.

U prevenciji ranog otkrivanja eventualnih bolesti i bolesnih stanja bitni su postupci samokontrole krvnog tlaka, šećera u krvi, kože, dojki, potom kontrola tjelesne težine, masnoća u krvi.

Ukoliko bolest već nastupi, treba je držati pod nadzorom. Možemo reći da su se naši prethodnici pravilno hranili i to kuhanim jelima, voćem i povrćem, a iako su koristili puno masti, uspjevali su ih potrošiti puno hodajući i radeći fizičke poslove. Mi danas sjedimo, vozimo se, a imamo na raspolaganju i razne strojeve koji nam zamjenjuju fizički rad.

Pravilnom i zdravom ishranom svaki pojedinac može pokušati spriječiti ubrzano štetno djelovanje faktora rizika za razvoj kardiovaskularnih bolesti kao npr. djelovanja povećanih razina holesterola koji je opasan jer u konačnici rezultira bolestima krvnih žila (arterosklerozom), mozga, srca, bubrega, perifernih arterija, pogoduje razvoju šećerne bolesti itd.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.5.1″]

Prijatelji KECS-a

[/et_pb_text][et_pb_divider color=”rgba(0,0,0,0.5)” height=”1px” _builder_version=”3.5.1″ /][et_pb_image src=”http://www.kecs.ba/wp-content/uploads/2018/05/cardioteam.png” url=”http://kecs.ba/CardioTeam” align=”center” _builder_version=”3.5.1″ /][et_pb_text _builder_version=”3.5.1″ custom_padding=”20px||0px|” custom_padding_last_edited=”on|phone” custom_padding_phone=”15px|||”]

Društvene mreže

[/et_pb_text][et_pb_divider color=”rgba(0,0,0,0.5)” height=”1px” _builder_version=”3.5.1″ /][et_pb_text _builder_version=”3.5.1″]

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.5.1″ custom_padding=”20px||0px|” custom_padding_last_edited=”on|phone” custom_padding_phone=”15px|||”]

BMI kalkulator

[/et_pb_text][et_pb_divider color=”rgba(0,0,0,0.5)” height=”1px” _builder_version=”3.5.1″ custom_padding=”|||” custom_margin=”|||” /][et_pb_text _builder_version=”3.5.1″]

[bmi_calculator] [/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

More to explorer

Close Menu